Monille koirille voi tarjota vaikka kaiken ruoan aktivoinnin ja virikkeistämisen kautta, kunhan ainakin osa virikkeistä on helppoja, rohkaisee eläintenkouluttaja Janica Raudasoja. Yleensä eläimillä on aito halu tehdä töitä ruokansa eteen - niinhän ne luonnossakin tekevät. Lemmikkimme ovat tietysti kaikki yksilöitä, ja joitakin aktivointi saattaa myös pelottaa ja stressata, jolloin tavoiteltu elämänlaadun paraneminen kääntyykin päälaelleen. Tarkkaile omaa tassuystävääsi, etsi sille sopivimmat virikkeistämisen tavat ja muista, että tilanteet muuttuvat. Aina koiran ehdoilla!
Miksi ruoan käyttäminen virikkeistämiseen on fiksua?
Usein turhankin virikkeetöntä elämää eläville älykkäille eläimille aktivointi tarjoaa tapoja käyttää aivojaan, kehoaan ja aistejaan tavoilla, joihin niillä on lajityypillinen taipumus. Tavoitteena on koiran elämänlaadun parantaminen. Virikkeistäminen voi laskea stressiä, parantaa unta, opettaa asiayhteyksiä, parantaa henkistä joustavuutta, nopeuttaa palautumista, säädellä viretilaa, kehittää fysiikkaa, auttaa aivokemiaa pysymään normaalina sekä kehittää ongelmanratkaisukykyä, luovuutta ja itsevarmuutta.
Ruoka on eläimille luontaisesti keskeinen kiinnostuksen kohde, siksi se on hyvä kannustin lajityypillisten toimintojen toteuttamiseen. Ruoalla aktivoimisen kautta koira voi harjoittaa esimerkiksi etsimistä, haistelua, jahtaamista, pureskelua, tapporavisteluja, repimistä, kaivamista ja nuolemista. Eri koiria innostavat eri asiat, joten sopivimpien aktivointitapojen löytymiseen voi mennä hieman aikaa.
Koska ruokaa joka tapauksessa tarjotaan lemmikille joka päivä, on näppärää yhdistää se säännölliseen aktivoimiseen. Ruokailu virikkeiden kautta auttaa ahmattia nauttimaan ruuasta pidempään, ja voi lisätä nirsomman kaverin ruokahalua, sillä ruuan eteen työskentely on luontainen syömistä edeltävä rituaali.
Jotkut aktivointilelut ja -tyylit ovat kiihdyttäviä, ja osa rauhoittavia. Helposti ylivirittyvälle koiralle esimerkiksi nopealiikkeinen pallo voi olla turhan kiihdyttävä, ja namipallon pyörittelyn jälkeen sitä on usein autettava rauhoittumaan vaikka tyynnyttävän puruluun pariin. Liian kiihdyttävä virikelelu voi aiheuttaa pikemminkin turhautumista kuin hyvää mieltä, joten valitse keinot koiran mukaan. Toisaalta vauhdikkaan ja kokemattoman kaverin voi olla hankala oppia keskittymään älypeleihin, joissa toiminta vaatii vähän pitkäjänteisyyttä – mutta on aivoille mahtavaa treeniä ja palkinto sitten sitäkin makoisampi. Alkuun pääsee parhaiten, kun ahkeroitsija saa palkkion riittävän usein, eikä ehdi turhautua liikaa.
Kuten kaikki taidot, myös virikelelujen, kuten aktivointipelien parissa puuhaaminen, täytyy aloittaa helpoista ja edetä sitten pikkuhiljaa kohti vaikeampia. Helppo aloitus voi olla esimerkiksi nuuskumatto, nuolumatto tai labyrinttikuppi, ja haastavampi sitten vaikka pakastettu kongi. Monissa aktivointipeleissä on määritetyt vaikeustasot, jotka antavat osviittaa siitä, mistä kannattaa aloittaa. Kurkkaa esimerkiksi Nina Ottosonin Lickin' Layers Food Puzzle ja Dog Tornado.
Vaikka koira ei alkuun jaksaisi työstää aktivointileluja ja virikkeitä kovin kauaa, siinäkin tapahtuu kehittymistä ajan myötä. Jos koira ei tahdo innostua pelaamaan ja puuhailemaan aktivointipelien parissa, kannattaa varmistaa, että itse peli ei pelota tai satu - ja että ruoka, jota käytetään, on riittävän herkullista! Huolehdi myös, että karvakuono saa riittävästi ruokaa, jotta tilanne ei käänny turhauttavaksi. Osa koirista tarvitsee alkuun omistajan opastusta.
Eläinten tutkijat ovat tehneet jännittäviä löydöksiä ruoan eteen tehtävän työn hyödyistä eläimille. Esimerkiksi eläinpsykologiassa on löydetty mielenkiintoinen ilmiö, ns. contrafreeloading*: useimmat eläimet tekevät mieluummin hommia ruokaa saadakseen, vaikka niillä olisi ihan vieressä mahdollisuus syödä vapaasti tarjottua rehua. Itse metsästetty tai löydetty on yksinkertaisesti houkuttelevampaa.
Iso osa koiran elämää rakentuu erilaisten resurssien (esimerkiksi ruoka, sosiaalinen kanssakäyminen, lepopaikat jne.) tavoittelun ja hyödyntämisen ympärille. Ruoan tavoittelu on siis sekä luonnollista että tyydyttävää. Aivoissa on dopamiinia erittävä SEEKING-järjestelmä, joka saa eläimen tavoittelemaan resursseja. Aktivointipelien avulla voidaan aktivoida myös tätä SEEKING-järjestelmää.**
Alun perin saalistavana eläimenä koiralla on metsästysprosessiin liittyviä luontaisia lajityypillisiä käyttäytymismalleja, jotka voi valjastaa ruokaan liittyviin aktivointeihin:
Karvakuonon mielenkiinto pysyy yllä, kun vaihtelet virikkeistämisen tapoja ja käyttämiäsi herkkuja.
Piilottele nappuloita pitkin asuntoa ja jemmaile niitä nuuskumaton sisään.
Pyörittele herkkuja maton sisään tai pyyhekääröön.
Askartele pahvihylsystä namipiilo.
Ota käyttöön nuolumatot ja kongit, joihin saat raaka- tai märkäruoasta sopivaa houkutinta. Pakasta vaikeustason nostamiseksi. Muista puhdistaa huolellisesti käytön jälkeen: moni ruokalelu kestää myös konepesun.
Ota käyttöön muutama älylelu, joihin piilottelet herkkupaloja. Aloita helposta ja auta koiraa ymmärtämään jutun juoni. Siirry asteittain vaikeampiin. Vaihtele pelejä.
Vauhtia elämään saat namipalloilla, tosin niillä voit saada elämään lisäksi jonkin verran kolinaa… On myös paljon koiria, jotka menevät palloista kovin ylikierroksille, ja niille muut vaihtoehdot ovat parempia.
Ja kuten aina, pidä herkkukuonoasi silmällä sen askaroidessa, jotta saat esimerkiksi rikkoutuneet lelut heti pois hampaista. Mikään lelu ei kestä kaikkia leukoja, eivät edes tiikereillä testatut, mutta myyjä osaa tarvittaessa auttaa jämerämpien valinnassa.
Myös luiden pureskelu voi olla mitä mainiointa aktivointia. Lue lisää täältä!
Ruoan lisäksi toki on paljon muitakin hyviä tapoja virikkeistää lemmikkiä: uudet ympäristöt, harrastukset, maastot, sosiaaliset tilanteet jne. Uteliaat ja rohkeat koirat hyötyvät monenlaisista uusista aistielämyksistä, kunhan ne voivat tuntea olonsa turvalliseksi. Herkempiä ei tietenkään kannata suotta kuormittaa.
Jos haluat juuri omalle koirallesi sopivan virike-/aktivointisuunnitelman, voit varata ajan eläintenkouluttajalle. Kouluttajalla on laaja tieto ja kokemus erilaisista temperamenteista ja niille sopivista puuhasteluista.